Inspiration
Hvordan er det at arbejde som pilot?

Hvordan er det at arbejde som pilot?

2017-07-08

Mød Bojan Stankovic, pilot hos TUI! Han svarer på mange af de spørgsmål, som dukker op, når man snakker om fly og piloters hverdag. Hvordan kan et fly egentligt flyve? Er det et skræmmende job? Og hvorfor er vingerne formet som de er?

Hvor meget vejer et normalt fly med passagerer og alt?
– Hos TUI har vi tre forskellige slags fly, og det jeg plejer at flyve hedder Boeing 737. Sådan et fly må maksimalt veje 79 ton ved start. Det er altså lige så meget som 50 normale biler.

Hvordan kan flyet egentligt flyve?
– Det er faktisk noget, som jeg selv stadigvæk synes er fantastisk. Kræfterne fra motorerne giver flyet fart og vingernes form gør, at der dannes forskellige lufttryk omkring vingerne. Når der er tiltrækkelig stor forskel mellem trykket under vingerne og over vingerne dannes en kraft, som får flyet til at løfte sig.

“Det er en fantastisk følelse, når man kører afsted langs startbanen”

Er det nervepirrende at være pilot, og have ansvar for hele flyet?
– Nej, jeg vil ikke kalde det nerveprirrende – jeg synes det er sjovt. Det giver en god følelse, når man ser passagererne gå ombord på flyet velvidende om, at man hjælper dem med at komme til de destinationer de ønsker. Det er en fantatsisk følelse, når man kører langs startbanen.

Hvor langt kan man flyve med et “normalt” fly? Jeg mener, det må jo skulle tanke på et tidspunkt?
– En fyldt Boeing 737 kan flyve omkring 7 timer – hvis der er vindstille. Hvis der er modvind, rækker brændstoffet ikke så langt. Hvis flyet er fuldt lastet med passagerer og bagage, kan vi ikke fylde tankene med brændstof, så bliver flyet for tungt. Nogle gange kan det ske, at vi bliver nødt til at mellemlande for at tanke på vores længere flyvninger på grund af modvind, men det sker meget sjældent.

Bojan Stankovic

ALDER: 32 år
ÅR SOM PILOT: 6 år
BOR: Borås, Sverige
FLYVER: Boeing 737

Hvad laver piloterne i den tid, som flyet er i luften?
– Vi er altid to piloter, som har forskellige roller under flyvningen. En sørger for, at flyet har den rette fart, ligger i den rigtige højde, og drejer, når det er nødvendigt. Denne person styrer også autopiloten, for den er faktisk ikke helt automatisk. Den anden pilot kontrollerer f.eks. at der findes tilstrækkeligt med brændstof, og holder kontakt med kontroltårnet, som styrer flytrafikken fra jorden. Men vi har også tid til at nyde udsigten, det bliver jeg nok aldrig træt af!

Nogle fly har buede og spidse vinger – hvorfor det? Og hvorfor har alle fly ikke det?
– Under flyvninger dannes der små hvirvler ved vingespidserne, som giver modstand, når vi flyver. Derved skal der bruges mere brændstof. De specialformede vingespidser gør, at der dannes færre hvirvler og modstanden mindskes. Derved bruger vi også mindre brændstof. Det kan være ret dyrt at påføre sådanne vingespidser. På de fly, som flyver korte strækninger kan det muligvis ikke betale sig