Ofte stillede spørgsmål
Find svar på ofte stillede spørgsmål
Hvordan kan jeg betale min rejse?
Du kan betale ved hjælp af MobilePay, VISA, Mastercard eller Amex, såfremt de kommer fra en bank i et EU land, eller fra Norge eller Schweitz.
Vær ekstra opmærksom på at bankerne har sat beløbsgrænser på alle kreditkort og at du derfor kan opleve udfordringer med større restbetalinger. Du kan med fordel dele betalingen op på flere kreditkort eller kontakte din bank for at få hævet grænsen.
Hvis du ønsker at lave en delbetaling eller betale med 2 forskellige kreditkort, så kan du gøre dette via myTUI eller ved at ringe til os.
Rejser bestilt mindre end 40 dage før afrejse skal betales ved bestilling og kan ikke delbetales. Hvis du ønsker at betale en "sidste minut" rejse med 2 forskellige kreditkort, så må vi bede dig ringe til os for at bestille og betale.
Du kan også læse generelt om betaling på vores hjemmeside.
Er indchecket bagage inkluderet i rejsens pris?
Pakkerejse med charterfly
På alle TUIs charterfly, uanset hvilket flyselskab du rejser med, er håndbagage altid inkluderet i rejsens pris i overensstemmelse med flyselskabets bagageregler.
Hvis du vil medbringe indchecket bagage, så vil dette koste ekstra.
Prisen afhænger af hvilken slags rejse du køber samt den aktuelle pris mens du booker. Hvis du allerede har bestilt en rejse så kan du tilføje indchecket bagage via myTUI (senest ca. 2 dage inden afrejse) eller ved at ringe til vores kundeservice.
På vores hjemmeside har vi samlet bagagereglerne for vores charterflyselskaber. Det er vigtigt at du kontrollerer bagagereglerne for dit fly i god tid.
Hvis du rejser med specialbagage eller behøver at medbringe ekstra bagage, så kan det altid betale sig at bestille dette i forvejen.
Pakkerejse med rutefly
Hvis du bestiller en pakkerejse med rutefly vil, du mens du bestiller, se hvilke regler der er gældende for indchecket bagage med det selskab du flyver med.
På visse rejser med rutefly er indchecket bagage inkluderet, mens der på andre kun er håndbagage inkluderet.
I så fald vil du kunne tilkøbe ekstra bagage via flyselskabet.
Hvis du allerede har bestilt en rejse, så kan du på myTUI se hvad der er inkluderet af bagage på din rejse.
Du finder information om de forskellige rutefly selskaber her
Får jeg rabat som COOP medlem?
Som COOP medlem kan du optjene bonus på dit køb af ny pakkerejse ved TUI.
For at optjene COOP-bonus, er det vigtigt, at du kommer fra et COOP-link til TUI, samt at du opretter en TUI-konto, hvor du tilføjer dit COOP-medlemsnummer.
Har du ikke en konto hos TUI, skal du først oprette en konto. På myTUI under ’Indstillinger’ finder du afsnittet ’Partnere’, og her tilføjer du dit COOP-medlemsnummer.
Husk at registreringen kun gælder for nye bestillinger, og ikke kan kombineres med andre rabatter. Du kan kun opnå bonus på pakkerejser og krydstogter.
Bonus vil blive tilskrevet dit COOP kort måneden efter hjemkomst.
For at tjene COOP-bonus skal du bestille her.
Behøver jeg at printe min billet?
Rejser du med charterfly og har valgt onlinebillet, skal du udskrive billetten før afrejse.
Billetten medbringes til check-in. Du kan udskrive billetten via myTUI tidligst 25 dage før afrejse.
Alternativt kan billetten også vises digitalt. Vi anbefaler i så fald, at du gemmer en kopi, så du kan vise billetten uden internetadgang.
Ønsker du at få tilsendt billetten med posten, pålægges et gebyr på 150 kr., og billetten vil blive sendt cirka 2 uger før afrejse.
Rejser du med rutefly, benytter man elektroniske billetter.
Du kan også udskrive billetten ved at logge ind på myTUI .
Vær opmærksom på, at bestillingsbekræftelsen kun er en bekræftelse på, hvad du har bestilt, og denne kan ikke bruges som billet.
Læs mere om billetter på vores hjemmeside.
Hvor tidligt skal jeg være i lufthavnen?
Vi beder dig være i lufthavnen i god tid da der kan være kø, både ved indcheckningen og sikkerhedskontrollen.
Sørg for at være klar ved sikkerhedskontrollen, ved f.eks. at lægge elektronik og væsker klar øverst i håndbagagen, og ved at tage overtøj og bælter af.
Check-in åbner typisk ca. 2,5 time inden afrejse.
Det kan også være en god idé, at du løbende holder dig informeret om, hvad der gælder i netop den lufthavn, du skal rejse fra. Mange lufthavne skriver på deres hjemmeside, hvad tid de anbefaler, du kommer til lufthavnen, samt forventede køtider ved skranke og sikkerhedskontrollen.
Hvordan afbestiller jeg min rejse?
Hvis du ønsker at afbestille din rejse, må du kontakte vores kundeservice.
Du kan læse om afbestillingsreglerne i dine rejsevilkår, hvor du finder information om hvad som gælder for din rejse. Her findes information om afbestillingsfrist, tilbagebetaling, lægeerklæring ved sygdom og lignende. Er du i tvivl om hvad som gælder for din rejse, kan du finde vores kontaktoplysninger nedenfor på denne side.
På vores hjemmeside kan du læse om generelle afbestillingsregler, de fremgår også direkte i dine bestillingsvilkår. Bemærk at der er forskellige regler afhængigt af om du har bestilt en pakkerejse med charter eller med rutefly.
Afbestilling af tilvalg
Har du købt tilvalg til din rejse direkte fra flyselskabet, skal disse afbestilles hos flyselskabet selv, og kan ikke afbestilles ved TUI. Det kan være til eksempel taxfree varer eller sædereservation.
Hvis du har bestilt en udflugt på destinationen, har vi et link på hjemmesiden hvor du nemt kan afbestille udflugten. Bemærk at det er udflugtens bestillingsnummer du skal indtaste når du logger ind.
Information om hvilke afbestillingsregler der gælder, finder du specifikt under den udflugt du har bestilt.
På vores hjemmeside kan du også læse om vilkår for udflugter.
Jeg er ikke tilfreds med min rejse, hvad gør jeg?
Er der noget under din ferie, der ikke lever op til dine forventninger, er det vigtigt at orientere rejselederne hurtigst muligt. Det er vores erfaring, at langt de fleste problemer kan løses direkte på rejsemålet, hvilket også er TUIs målsætning, så du i stedet kan nyde din ferie.
Har vi mod forventning ikke fået løst problemet på rejsemålet, kan du efter rejsen indsende en reklamation. Har du ikke orienteret rejselederne om dine synspunkter, har TUI ikke haft nogen mulighed for at rette op på situationen og du er derfor ifølge rejsevilkårene og branchepraksis ikke berettiget til erstatning.
Ved reklamation før afrejse, beder vi dig venligst kontakte os.
Husk på at:
- Hvis du allerede har modtaget kompensation på rejsemålet, giver vi normalt ikke yderligere erstatning efter hjemkomst. Personalet på rejsemålet er godt uddannet i de forskellige erstatningsniveauer samt branchepraksis.
- Reklamationen skal være TUI skriftligt i hænde senest 4 uger efter hjemkomst via vores reklamationsformular.
- Gælder reklamationen afbestilling, aflyst rejse eller tilbagebetaling af rejse, bedes du venligst kontakte os.
- Gælder reklamationen sygdom, stjålne eller ødelagte personlige ejendele, er det dit eget forsikringsselskab, du skal kontakte.
- Vær opmærksom på, at alle reklamationer bliver behandlet, af vores skandinaviske medarbejdere og at du derfor kan modtage svar på enten norsk, svensk eller dansk.
- Vores kvalitetsafdeling vil gennemgå og behandle din sag, og derefter vende tilbage til dig. Vores behandlingstid er gennemsnitligt på 8 uger.
Du finder reklamationsformularen her
***
Vigtig information
Visse omstændigheder man har oplevet under sit ophold kan være kompensationsberettigede. I disse tilfælde kompenserer vi altid i overensstemmelse med gældende retningslinjer, som er forudbestemt på baggrund af praksis hos Pakkerejse-Ankenævnet.
Såfremt parterne ikke kan opnå enighed, kan sagen indsendes til Pakkerejse-Ankenævnet, hvis afgørelse vi altid følger.
På hjemmesiden kan du læse vores generelle rejsevilkår.
Pakkerejse-Ankenævnet
Haldor Topsøes Allé 1, st., bygning 91,
2800 Kgs. Lyngby
www.pakkerejseankenaevnet.dk
Tlf. 4546 1100 (hverdage 9-12)
Kategorier
Tjek kategorierne nedenfor for at finde svar på dit spørgsmål.
Kategorier
Tjek kategorierne nedenfor for at finde svar på dit spørgsmål.
Aktuelt
- Hvad gør jeg hvis jeg bliver syg inden eller på rejsen?
- Hvad skal jeg tænke på hvis jeg skal ud og rejse i nærmeste fremtid?
- Hvad sker der hvis rejsen aflyses?
Betaling og billetter
- Hvad er flytillæg?
- Hvem kan foretage ændringer i en aktuel bestilling?
- Hvilke børneaktiviteter skal bestilles på forhånd?
Inden rejsen
- Hvad er forskellen mellem charterfly og rutefly?
- Kan jeg bestille tilslutningsbilletter?
- Kan jeg tage dyr med på flyet?
På Flyrejsen
- Er indchecket bagage inkluderet i rejsens pris?
- Hvad skal jeg tænkte på, når jeg vil medbringe medicin eller medicinsk udstyr på rejsen?
- Hvilke regler er gældende for indchecket/håndbagage på flyet?
Fandt du ikke svar på dit spørgsmål?
Vi er her for at hjælpe! Både med at bestille en rejse, med spørgsmål der skulle opstå i forbindelse med rejsen eller efter rejsen. Her kan du finde vores åbningstider og kontaktoplysninger.