Hvordan er det at rejse med allergi?
Specialmad eller allergi
Kontakt os venligst så vi kan notere dette i din bookning. Se vores kontaktoplysninger længere nede.
Informer også gerne hotellet ved ankomst hvis du har allergi, så restaurant-personalet kan gå igennem deres udbud af mad sammen med dig.
Specialmad så som glutenfri eller laktosefri mad kan være svært at finde i visse lande, da allergier ikke er lige så normale i udlandet som i Danmark. Du kan dermed ikke forvente at denne slags findes på den destination du har valgt. I Asien er der generelt mange nødder og jordnødder i maden. Skaldyr er også en ganske normal ingrediens i retterne, også hvis man ikke decideret bestiller skalddyr. På de hoteller vi samarbejder med, samt i restauranter og butikker som er på destinationen, kan dt være svært for personalet at forstår hvor vigtigt det er at en person som er allergisk ikke indtager den fødevare som han/hun er allergisk overfor.
Vi anbefaler at personer med allergier er ekstra forsigtige og observante når de bestiller mad, samt at de spørger ind til tilberedningen af retter. Det kan være en god idé at tage enkle madvarer med hjemmefra ved allergier, da de kan være svære at finde i udlandet. Ofte kan sproget også føre til problemer, og derfor kan det være en god idé hvis du medbringer informationen på destinationens eget sprog.
På nettet kan du for eksempel finde et ark der forklarer at du har gluten allergi, på forskellige sprog.
Luftbåren jordnøddeallergi
Hvis du er luftbåren jordnøddeallergiker behøver vi at vide det, så vi kan informere besætningen på dit fly i forvejen. Det kan også være en god idé at nævne det når du går ombord på flyet, så besætningen kan gøre opmærksom på det, i tilfælde af at andre rejsende har købt jordnødder i taxfree.
TUI Blue Village og TUI Blue For Families
På vores TUI Blue Village og TUI Blue For Families kan vi servere specialmad, til et vist niveau. Det handler mest af alt om tilpasning til kunder der har glutenallergi, nøddeallergi eller laktoseintolerance.
På nogle af vores TUI Blue Village og TUI Blue For Families hoteller kan du ved ankomst fylde i et allergikort i receptionen.
Vi anbefaler at personer med specielle behov kontakter vores guider via TUI appen senest to uger inden afrejse, for at høre præcis hvad som gælder på netop dit hotel og dit rejsemål.
På vores hjemmeside har vi også samlet information om at rejse med allergier.
Flere spørgsmål om Mad og drikke
- Hvad er inkluderet i måltidspakken? Se mere information
- Hvilke typer af morgenmad forekommer der? Se mere information
- Hvor længe gælder måltidspakken? Se mere information
Fandt du ikke svar på dit spørgsmål?
Vi er her for at hjælpe! Både med at bestille en rejse, med spørgsmål der skulle opstå i forbindelse med rejsen eller efter rejsen. Her kan du finde vores åbningstider og kontaktoplysninger.