Pas og visum

Her finder du svar på de mest almindelige spørgsmål.

Alle andre spørgsmål

Behøver jeg at medbringe pas på rejsen?

Hvis du rejser inden forn EU eller Schengen-landene skal du have et pas eller et gyldigt ID. Hvis du rejser uden for disse anbefaler vi at du altid har et pas med dig.
Dette gælder både voksne og børn.
Andre regler kan gælde for personer som ikke er danske statsborgere.

I mange lande skal du kunne bevise din identitet ved check-in på hotellet eller på begæring af politiet eller anden myndighed.
Bemærk at et kørekort ikke altid accepteres som ID.
Husk at kontrollere om dit pas/ID er gyldigt og se til at bestille et nyt inden din rejse i god tid.

Læs mere om pas og visum regler her.

Hvad er reglerne hvis jeg har udenlandsk pas?

For rejsende med udenlandsk pas kan andre regler være gældende, end for danske statsborgere. Det kan i sjældne tilfælde være at en dansk statsborger af udenlandsk oprindelse ikke automatisk har indrejseret til et andet land. Du som rejsende er selv ansvarlig for at kontakte landets ambassade eller konsulat i Danmark og forhøre dig om hvilke regler der er gældende.

Du er som kunde, altid selv ansvarlig for, at du har de rette dokumenter og papirer, som kræves for at kunne rejse. TUI påtager sig intet ansvar for følgerne af en kunde, som ikke har gyldigt visum eller pas.

Er du i tvivl om hvilke pas- eller visumregler som gælder, er det altid ambassaden som skal kontaktes for yderligere information eller um.dk

Hvad sker der hvis jeg ikke har et gyldigt pas eller visum?

Har du ikke et gyldigt pas eller visum, kan du blive nægtet ombord-stigning på flyet. Det er altid dit eget ansvar at medbringe de nødvendige papirer og dokumentation på rejsen, herunder pas og visum.

Læs mere om pas og visum her

Hvordan udfylder jeg supplerende oplysninger til min rejse?

Generelle krav til passageroplysninger

På nogle af vores rejsemål kræves der ekstra passageroplysninger, hvilket er et krav fra myndighederne for at kunne komme ind i landet, eller i visse fald for at flyve over landets luftrum. Hvad der gælder for netop din rejse kan du læse her.

  • Du fylder enkelt i oplysningerne som behøves via myTUI, her kan du også se hvilken information som kræves for netop din rejse.
  • Oplysningerne som behøves findes i dit pas. Så længe du fylder i felterne som i dit pas kan du være sikker på at det bliver helt korrekt. 
  • Du kommer fortsat til at kunne rejse, selvom du ikke fylder dine oplysninger i på forhånd. Derimod kan det indebære at indtjekningen tager længere tid, eller at visumet skal ordnes på plads mod et gebyr, hvis det kræves for din rejse. 

Hvordan udfylder jeg yderligere pasoplysninger, hvis jeg rejser til Kap Verde?

Rejser til Kap Verde kræver en lufthavnsafgift, som er inkluderet i rejsens pris. Du skal udfylde dine pasoplysninger via "Ekstra pasoplysninger" på myTUI mindst 10 dage før afrejse. Her har vi samlet ofte stillede spørgsmål og svar relateret til den formular, du skal udfylde.

Hvad gør jeg, hvis siden "Ekstra pasoplysninger" er tom, og jeg ikke kan se en formular?

  • Det kan tage op til 24 timer, efter du har bestilt din rejse, før du kan udfylde dine pasoplysninger. Hvis du har bestilt eller ombooket din rejse for nylig, kan du prøve igen senere.
  • Hvis du ikke kan se formularen, kan det også hjælpe at rydde din browsers cookies og cache. Alternativt kan du prøve at åbne formularen med en anden browser.

Hvorfor kan jeg ikke gemme mine pasoplysninger?

  • Du skal udfylde alle felter i formularen for alle rejsende, før du kan gemme oplysningerne.
  • Tjek venligst, at alle felter er udfyldt.
  • Datoer (fødselsdato, passets udløbsdato osv.) skal indtastes i det format, der er angivet i formularen (dd-mm-åååå).

Hvordan ved jeg, at mine supplerende pasoplysninger er udfyldt?

  • Når du har udfyldt pasoplysningerne, og de er blevet gemt, vises en grøn besked "Din information er blevet gemt".
  • Du kan kontrollere, at oplysningerne er udfyldt, ved at åbne formularen "Ekstra pasoplysninger" senere - hvis dine oplysninger er gemt, vil formularen være udfyldt. Når der er mindre end 10 dage til afrejse, kan formularen ikke længere åbnes.
  • Vi sender ikke en separat bekræftelse, når du har udfyldt dine oplysninger. Hvis der mangler pasoplysninger, vil vi minde dig om det via SMS/e-mail.

Hvad hvis jeg har mindre end 10 dage til afrejse?

  • Du kan udfylde yderligere pasoplysninger via myTUI mindst 10 dage før afrejse.
  • Hvis der er mindre end 10 dage til afrejse, og du ikke har udfyldt dine oplysninger via myTUI, betaler du lufthavnsafgiften og registrerer dine pasoplysninger via de kapverdiske myndigheders hjemmeside (10-5 dage før afrejse) eller i lufthavnen ved ankomst. Ved fremvisning af kvittering vil gebyret blive refunderet af vores guider på destinationen. Læs mere om dette her.

Kategorier

Tjek kategorierne nedenfor for at finde svar på dit spørgsmål.

Fandt du ikke svar på dit spørgsmål?

Vi er her for at hjælpe! Både med at bestille en rejse, med spørgsmål der skulle opstå i forbindelse med rejsen eller efter rejsen. Her kan du finde vores åbningstider og kontaktoplysninger.

Kontakt os