Forsinket, bortkommen eller skadet bagage

Hvis din bagage kommer på afveje eller beskadiges under flyvningen, skal du lave en PIR-rapport (Property Irregularity Report) inden du forlader lufthavnen.

  • Rapporten sendes til TUI, hvis du er rejst med TUI-fly eller med Thomson Airways. Rejste du med et andet flyselskab, skal du sende rapporten til det pågældende selskab for eventuelle erstatningskrav.
  • Du skal sørge for, at få den originale PIR-rapport, dine bagagetags (kvitteringen), da dette kræves af flyselskaberne som bilag ved eventuel erstatning.
  • Erstatning for skadet eller bortkommet bagage er begrænset. Ved skadet bagage skal der indgives skriftlig reklamation til flyselskabet på, indenfor 7 dage, og forsinket eller bortkommet bagage indenfor 21 dage.

Erstatningsansvar

Montrealkonventionen regulerer og begrænser transportørens/flyselskabets erstatningsansvar for bagage der er ødelagt, beskadiget, mistet eller forsinket.