3 - Den rejsendes ret til ændring og afbestilling

3.1 Den rejsende har ret til at ændre aftalen, hvis arrangøren har godkendt det. Ændringer i aftalen kan medføre ekstra udgifter for den rejsende fra arrangøren eller anden part.

3.1.1 Ændringer af aftaler er ikke altid muligt, men skal godkendes af de respektive flyselskaber og rederier. Eventuelle omkostninger er individuelle, afhængig af rejse og billettype, gebyrerne bestemmes ud fra pakkerejsen og opkræves hos den rejsende.

3.2 Den rejsende har ret til at afbestille en rejse. Arrangøren forbeholder sig ret til at kræve refusion af den rejsende for de omkostninger, som arrangøren rammes af som følge af afbestillingen. Arrangøren kan fastsætte rimelige standardiserede afbestillingsomkostninger baseret på tidspunktet for afbestillingen. Hvis arrangøren ikke har fastsat nogle standardiserede afbestillingsomkostninger, har arrangøren ret til et rimeligt afbestillingsgebyr.

*3.2.1 Ved afbestilling tidligere end 30 dage før afrejse, skal den rejsende betale depositum som afbestillingsgebyr. Afbestillingsgebyret pr. person er altid laveste depositumsbetaling.

3.2.2 Ved afbestilling senere, men tidligere end 14 dage før afrejse, skal den rejsende betale 25 % af rejsens pris, dog minimum depositumsbetaling.

3.2.3 Sker afbestillingen derefter, men tidligere end 8 dage før afrejse, skal den rejsende betale 50 % af rejsens pris, dog minimum depositumsbetaling.

3.2.4 Sker afbestillingen indenfor 8 dage før afrejse, skal det rejsende betale hele rejsens pris.

3.2.5 Pakkerejser med rutefly er til en vis del ikke mulige at refundere. Flyskatter og afgifter tilbagebetales aldrig.

3.2.6 Rejsende, der har afbestilt i henhold til Allianz afbestillingsforsikring for krydstogter, afbestiller deres rejse i henhold til WonderCruises afbestillingsinstruktion og tager derefter direkte kontakt til forsikringsselskabet Allianz for at anmelde skaden og få den behandlet. Dette sker direkte og ifølge aftale til claims.fga@dk.falck.com.

3.2.7 Ved afbestilling af enlige rejsende i kahyt, kan de resterende rejsende komme til at betale et tomsengstillæg, hvis sengen forbliver tom i kahytten. Tillægget varierer fra skib til skib.

3.2.8 Afbestilling skal ske omgående men ikke senere end tiden for indchedkning i den aktuelle afrejselufthavn og af den hovedrejsende til tlf: 70 10 10 50. Ved afbestilling udenfor vores åbningstider, f.eks om natten inden afrejse, skal der sendes en afbestillingsbekræftelse på mail til: www.tui.dk samt ringes til TUI på 70 10 10 50 ved først mulige lejlighed for at bekræfte afbestillingen af rejsen endeligt. Oplysninger, der kræves for at afbestillingen kan gennemføres af den rejsende: bookingnummer, navn, afrejsedato og rederi. Har du en afbestillingsforsikring, skal du derefter umiddelbart tage kontakt til forsikringsselskabet.

*Efter afbestilling vil det beløb, som den rejsende har til gode, blive tilbagebetalt umiddelbart, dog senest 14 dage efter afbestilling og godkendt årsag til dette.

3.2.9 I de tilfælde hvor indbetalingen af rejsen er foretaget med kort, tilbagebetales beløbet til det kort, der blev benyttet ved betaling, ellers bliver beløbet tilbagebetalt til den hovedansvarlige for rejsen.*

Afbestiller du din pakkerejse og har tegnet en separat afbestillingsforsikring (Allianz), og afbestillingen er omfattet af denne, gælder deres forsikringsvilkår, som er en separat forsikringsaftale, som du kan se på ”Min Sida” på www.tui.se.