20 - Rejsegarantier

Rejsegarantien er en økonomisk beskyttelse for den rejsende, når en rejse bliver aflyst eller afbrudt. Rejsende kan i så fald ansøge om erstatning i rejsegarantien. Rejsegarantien gælder for:

Pakkerejser

En pakkerejse, er et arrangement bestående af transport og indkvartering eller én af disse ydelser i kombination med en turistmæssig ydelse, som udgør en ikke uvæsentlig del af arrangementet og som ikke er direkte forbundet til transporten eller indkvarteringen, som f.eks. lejebil, teaterbilletter eller adgang til sportsbegivenheder. En pakkerejse skal være længere end 24 timer og indeholde overnatning. En pakkerejse sælges til en samlet pris eller til forskellige priser i forbindelse med hinanden. Rejsegaranti skal findes for alle pakkerejser, uanset om de sælges til privatpersoner eller firmaer. Rejsegarantien gælder også følgende rejser, såfremt de købes af privatpersoner:

Pakkerejse lignende rejser

Rejsegarantien omfatter dem, som køber pakkerejse lignende rejser, dvs. rejser som består af separate transport- og indkvarteringsydelser, som til sammen udgør en væsentlig lighed med en pakkerejse. Kombinationen skal fremstå som en naturlig enhed.

Salg af flybilletter

Dem, som bare har købt en transport, kan også få erstatning fra rejsegarantien, såfremt transporten sker sammen med en pakkerejse, f.eks. på et charterfly eller en bus. Dem, som køber en ruteflybillet er derimod ikke dækket af garantien.

Anmodningen om erstatning skal være rejsegarantien i hænde seneste 3 måneder efter rejsen er blevet aflyst, afbrudt eller ikke har fundet sted af anden årsag. For mere information, gå til Kammarkollegiets hjemmeside; www.kammarkollegiet.se/resegarantier/kolla-din-researrangor eller ring til Kammarkollegiet/Resegarantin på 0046 8-700 08 00.