Skal du ud at rejse?

Det handler om tryghed for dig som rejsende - fra A-Z. Skal du på sommerferie, er det vigtigt, at du føler dig tryg, både før du bestiller, mens du er i luften, og når du er på ferien. Er du i tvivl om, hvordan du skal forholde dig, kan du finde svar på det meste her.

Vigtig info, hvis du skal rejse til:

Når du bestiller

Det er vigtigt for os, at du kan bestille og glæde dig til din drømmeferie som normalt. Derfor har vi tilpasset vores udvalg af rejser så de matcher både dine og vores forventninger i forhold til lokale og internationale bestemmelser. Din ferie skal være rar og ansvarlig.

Bestilling hero

  • Vælg den rigtige rejseforsikring

    Uanset hvor din ferie går hen, anbefaler vi altid, at du tjekker op på din rejseforsikring. Hvis du ikke allerede har en rejseforsikring, kan du med fordel vælge rejseforsikringen fra Allianz, som er skræddersyet til en tryg og sikker ferie. Se mere her.

    Herudover kan det også være en god idé at overveje en afbestillingsforsikring, som sikrer dig, hvis du af den ene eller anden årsag bliver forhindret i at rejse.
    Se mere her.

  • Hvis du bliver syg

    Nu bliver det endnu mere trygt at rejse med TUI. Vi indfører nu et yderligere tiltag, så du kan rejse og opleve verden igen på en så tryg måde, som overhovedet muligt. Dette tiltag kalder vi COVID CARE.

    Alle gæster, der rejser med os frem til 31. december 2020, er automatisk berettigede til medicinske undersøgelser og lægehjælp på destinationen, hvis de bliver syge med COVID-19.

    TUI tager sig af alle udgifter ved COVID-19-tests, og vi flyver dig hjem, hvis du får brug for lægehjælp i Danmark.

    Hvis du testes positiv for COVID-19 inden afrejse fra Danmark, kan du ombooke din rejse helt uden ekstraomkostninger.

    Læs mere om COVID CARE her.

På flyveturen

I tæt samarbejde med lufthavnen sørger vi for, at sikkerhedsrutinerne som anbefales af de lokale myndigheder og EASA (Europæisk myndighed for luftfartssikkerhed), overholdes. Se mere om anbefalingerne nedenfor.

I lufthavnen-3840x1200

  • Vigtigt at tænke på inden flyveturen

    Husk mundbind

    De fleste lufthavne kræver, at man bærer mundbind, dog er det ikke en garanti, at man kan købe dem på stedet. Vi anbefaler derfor, at man medbringer mundbind hjemmefra.
    Børn under seks år er dog undtaget, og det samme gælder de passagerer, som af medicinske årsager ikke kan bruge mundbind (skal kunne dokumenteres ved forespørgsel).

    Kom til lufthavnen i god tid

    Social distancering gør, at både indtjekning, sikkerhedskontrol og boarding kan tage længere tid end normalt. Kom derfor gerne 2½ time før afgang.

    Tjek ind online

    For at mindske nærkontakt anbefaler vi, at du tjekker ind online, hvis du har mulighed for dette.

    Forudbestilling af mad på flyet

    Husk at bestille mad til flyveturen på forhånd. Udvalget af mad, både i lufthavnen og ombord på flyet, er begrænset. Forudbestilling af mad sker samtidig med, du bestiller din rejse. Du kan altid kontakte os, hvis du vil føje det til din bestilling efterfølgende.

    Undgå håndbagage

    Tjek så meget bagage ind som muligt. Håndbagagen, du medbringer ombord på flyet, skal placeres under sædet foran dig.

    Flysæder

    De fleste flyselskaber har alle sæder til salg og blokerer derfor ikke sæder som følge af social distancering.

  • I lufthavnen

    Hold afstand

    Gå ombord på flyet i mindre grupper for at undgå kødannelse.

    Husk mundbind

    De fleste lufthavne kræver, at man bærer mundbind, dog er det ikke en garanti, at man kan købe dem på stedet.

    Spørgsmål ved indtjekning

    Når du tjekker ind, bliver du spurgt ind til dit helbred, f.eks. om du har været eller føler dig syg.

    Måling af temperatur

    I nogle lufthavne bliver der lavet temperaturmåling.

    Læs mere om forholdene i Københavns lufthavn CPH.

  • På vores fly - TUI Fly

    Din og besætningens sikkerhed er altid i fokus på vores TUI-fly. Se gerne filmen for at få et overblik over, hvad du kan forvente før og under flyveturen.

    Mundbind

    Både besætning og passagerer skal bære mundbind under hele flyveturen og det er dit ansvar at medbringe eget mundbind. Mundbindet skal være på, når du boarder flyet og må kun tages af, hvis du skal spise eller drikke.
    Børn under seks år er dog undtaget, og det samme gælder de passagerere, som af medicinske årsager ikke kan bruge mundbind (skal kunne dokumenteres ved forespørgsel).

    Salg af mad og drikkevarer ombord

    Der kan købes drikkevarer og snacks ombord som normalt. Dog med visse begrænsninger for køb af f.eks. varme drikkevarer. Der findes ingen menukort, men du kan læse mere om, hvad vi tilbyder, her.
    Der modtages kun betaling med kort.

    Taxfree ombord

    Indtil videre kan der ikke forudbestilles eller købes taxfree ombord på flyet.

    Ren luft ombord

    Alle vores fly er udstyret med avancerede filtre, som holder luften ren.

    Rengøring

    Vi gør ekstra grundigt rent og desinficerer alle overflader som f.eks. sæder, borde og armlæn - både inden og efter flyveturen.

    Vores personale ombord

    Vores personale er uddannede og opdaterede i senest gældende retningslinier for at garantere din sikkerhed og velbefindende.

    Tilgængelige flysæder

    De fleste flyselskaber har alle sæder til salg og blokerer derfor ikke sæder som følge af social distancering.

  • Andre flyselskaber

    Samtlige flyselskaber følger myndighedernes og EASA´s retningslinier. Dette indebærer bl.a., at alle over seks år skal bære mundbind.
    Se flyselskaber og find mere information på respektive hjemmeside.

På rejsemålet

Præcis som i Danmark, har andre lande også tilpasset sig situationen og indført egne forebyggende tiltag. I de fleste lande skal man holde afstand til hinanden i det offentlige rum, f.eks. på torve, restauranter og ved seværdigheder. Det samme gør sig gældende på hotellets fællesområder, som f.eks. ved poolen og i receptionen.

Tui For You Tui-Blue For Families Croatia Bellevue FAMILY POOL 0072 3840x1200 HERO

  • Hold dig opdateret

    Det er vigtigt, at du holder dig opdateret om gældende forhold på dit rejsemål. På Re-open EU´s hjemmeside kan du læse mere om forholdene for lande i EU.

    Lige nu er der vigtig info om:

  • Service på rejsemålet

    Vi har udvidet vores digitale service og er tilgængelige døgnet rundet alle ugens dage.
    I TUI-app´en får du hurtigt besked om aktuelle hændelser, ændringer, transfertid osv. Det er også i TUI-app´en du kan få fat i vores guider og få viden om og inspiration til oplevelser på rejsemålet. Og så er det også her, du kan bestille udflugter.

    Ved vigtige henvendelser kan du altid fange guiderne på telefon. Kontaktoplysninger får du via SMS, når du ankommer.

    Download TUI-app´en, brug dit bestillingsnummer til at aktivere din konto og husk at slå notifikationer til.

  • Transfer på rejsemålet

    Vi møder dig i lufthavnen og sørger sikkert for, at alle kommer med den rigtige transfer til hotellet. Vi følger selvfølgelig de lokale myndigheders krav og disse kan variere fra land til land. På samtlige rejsemål har vi dog samme desinfektionsrutiner i vores busser.

    Du skal være opmærksom på:

    • At afspritning af hænder og krav om mundbind kan forekomme, da det er et myndighedskrav i mange lande.

    Transfer bestilles sammen med bestilling af rejsen. Kontakt os, hvis du ønsker at tilføje transfer til dig bestilling.

  • Aktiviteter og oplevelser på rejsemålet

    Mange vil gerne opleve det rejsemål, de besøger og dette er heldigvis stadig muligt. Dog kan der være begrænsninger på antallet af besøgende ved seværdigheder, ved transport og offentlige områder.

    Aktiviteterne på hotellet er også præget af de lokale myndigheders krav og at holde afstand gælder over alt. Visse aktiviteter har et begrænset antal deltagere og foregår primært udendørs.

På hotellet

Vores hoteller er glade for endelig at kunne byde dig velkommen som gæst og til at gøre dit ophold så behageligt og trygt som muligt. På grund af de gældende omstændigheder og lokale bestemmelser, kan der i løbet af sommeren 2020 ske ændringer af hotellets faciliteter, service, åbningstider og aktiviteter. Det kan f.eks. være:

  • at visse faciliteter holder periodisk lukket (spa, indendørs pool m.m.)
  • at børneklubber har færre antal deltagere og flere aktiviteter gennemføres udendørs.
  • at der ikke tilbydes sport, hvor man er i nærkontakt (fodbold, vandpolo m.m.)
  • at udbuddet i restauranterne kan variere og der er større afstand mellem gæster. Dette gælder også ved stranden og poolen.
  • at der i højere grad tilbydes indtjekning online.

Tui For You Blue for two Turkey Sarigerme RESTAURANT 0207 2 3840x1200 HERO

  • TUI Blue for Families

    • Ingen svømmeskole for børn

    • Børneklubberne foregår udendørs og med færre børn end normalt

    • Et mindre dags- og aftenprogram

    • Ingen sport med kropskontakt som fodbold, volleyball og vandpolo. Men der tilbydes alternativer.

    • Ingen Baby Club indtil videre. Men der tilbydes alternative forældre- og babyaktiviteter.

  • TUI Blue for Two

    • Et reduceret aktivitetsprogram

    • Et reducereret aftensprogram

    • Begrænset adgang til spa og fitness

    • Ingen sport med kropskontakt som forbold, volleyball og vandpolo. Der tilbydes alternativer.

    • Ingen temaaftener, men der tilbydes alternativer.

  • TUI Suneo

    • Et reduceret aktivitetsprogram

    • Et reduceret aftenprogram

    • Suneo Playroom er lukket indtil videre (på de fleste hoteller, grundet lokale restriktioner)

    • Ingen sport med kropskontakt som fodbold, volleyball og vandpolo. Der tilbydes alternativer

    • Begrænset adgang til fitness

  • TUI Sensatori

    • Et reduceret dags- og aftenprogram

    • Der tilbydes ingen børnepasning indtil videre

    • Børneklubaktiviteterne holdes udendørs og med færre børn end normalt

    • Ingen sport med kropskontak som fodbold, volleyball og vandpolo. Men der tilbydes alternativer.

  • Blue Star

    • Reducerede servicetider

    • Antallet af aktiviteter er reduceret grundet lokale retningslinjer

    • Service tilbydes ikke på alle sprog, men alle taler engelsk

Hvis du bliver syg

Hvis du bliver syg inden eller på rejsen, gælder følgende:

  • COVID CARE

    Nu bliver det endnu mere trygt at rejse med TUI. Ud over Pakkerejseloven og vores egen TUI Tryghedsgaranti (læs mere om den her) indfører vi nu et yderligere tiltag, så du kan rejse og opleve verden igen på en så tryg måde, som overhovedet muligt.

    Alle gæster, der rejser med os frem til 31. december 2020, er automatisk berettigede til medicinske undersøgelser og lægehjælp på destinationen, hvis de bliver syge med COVID-19.

    TUI tager sig af alle udgifter ved COVID-19-tests, og vi flyver dig hjem, hvis du får brug for lægehjælp i Danmark.

    TUI tager sig ligeledes af alle udgifter ved eventuel karantæne på destinationen og et forlænget ophold.

    Læs mere om COVID CARE og de fulde vilkår her

  • Fra 14 dage til 24 timer inden afrejse

    Ved at kontakte TUI kan du:

  • Fra 24 timer inden afrejse til flyet afgår

    Kontakt os for at afbestille rejsen og få pengene tilbage mod fremvisning af en lægeerklæring. Dette gælder dog kun, hvis du har vores ændrings- og afbestillingsforsikring.

    Er du allerede i lufthavnen, bedes du kontakte indtjekningspersonalet eller personalet ved gaten. Det er ikke muligt at komme ombord på flyet, hvis du udviser tegn på sygdom. Myndighederne i lufthavnen sikrer at alle nødvendige forbehold tages.

  • Under flyveturen

    Bliver du dårlig på flyveturen skal du kontakte besætningen ombord, som vil hjælpe dig med at tage de nødvendige forbehold.

  • Ankomst til rejsemålet

    På rejsemålet bliver du og dine medrejsende kontaktet af de lokale lufthavnsmyndigheder og de lokale retningslinier skal følges.
    Kontakt herefter TUI (via telefon, SMS eller TUI-app´en), som hjælper dig med at finde en passende løsning for dig og dine medrejsende indtil det bliver muligt og tilladt at flyve jer retur.

  • På rejsemålet

    Oplever du tegn på sygdom på rejsemålet, skal du kontakte TUI via telefon, SMS eller TUI-app´en, hvorefter vi kontakter og informerer hotellet. Herefter skal du og dine medrejsende følge de lokale retningslinier.
    TUI hjælper dig med at finde en passende løsning og der bliver bestilt hjemrejse til jer, så snart det er tilladt for jer at flyve.

    Vi anbefaler en udvidet rejseforsikring fra Allianz med ubegrænset dækning ved sygdom.