Funktionshæmmede

Her finder du svar på de mest almindelige spørgsmål.

Alle andre spørgsmål

Har jeg behov for specialtransport på rejsemålet?

Manuelle rullestole som kan foldes sammen får oftest plads i vores transferbusser på destinationen.
Dog må vi gøre dig opmærksom på at vi på forhånd ikke har information om bussens højde eller bredde.

Elektriske kørestole og manuelle kørestole kræver specialtransport. Du kan bestille specialtransport mellem lufthavn og hotel mod betaling. 
Du kan bestille transporten ved at udfylde denne formular. Prisen afhænger af typen af transport og adskiller sig fra destination til destination. 
På mange destinationer er det ikke muligt at reservere denne type af specialtransport. TUIs guider har på grund af risikoen for skader ikke tilladelse til at løfte eller bære handicappede gæster eller til at hjælpe med bagage. 

Hvordan bestiller jeg en rejse til et passende hotel, hvis jeg er funktionshæmmet?

Vi anbefaler at du kontakter os når du bestiller din rejse (se kontaktinfo længst nede på denne side) , hvis du har særlige behov eller brug for hjælp i lufthavnen.
Du har her mulighed for at få oplyst brugbare informationer om rejsemålet, niveauforskelle, tilgang til ramper, mål på døre, elevatorer mm.

Gør os gerne opmærksom på dit funktionsbesvær, uanset om det er synligt eller ej.
Specielle ønskemål skal bekræftes og noteres på billetten.

Der findes information om at rejse med specielle behov på linket her.

Hvordan fungerer det når man rejser med funktionsbesvær?

Det er vores mål, at alle som rejser med os, skal få en så vellykket ferie som muligt. For at opnå dette, er det meget vigtigt at du ved bestillingen, gør opmærksom på hvilke specifikke krav du har, for at få en velfungerende ferie. Hvor tilegnet et rejsemål er for personer med funktionsbesvær, varierer meget. Den standard man som funktionshæmmet er vant til hjemmefra, er desværre sjælden på vores rejsemål.

Mange hoteller tilbyder tilpassede værelser på forespørgsel. Kontakt os venligst på telefon for yderligere information - se kontaktoplysninger her. 

Hvis du har behov for at medbringe en kørestol på rejsen eller har behov for hjælp i lufthavnen, bedes du kontakte os telefonisk, eller udfylde denne formular

Behøver du en specialtransport på rejsemålet, kan vi være behjælpelige med at bestille denne, dog er det intet som vi kan garantere er tilgængeligt.
Disse bestillinger foretages mod efterspørgsel, og der vil være en merudgift som man selv skal dække.

Læs mere om specielle behov før og under rejsen her.

Kan jeg bestille assistance eller hjælp i lufthavnen?

Hvis du behøver hjælp eller har medbragt nogen form for hjælpemiddel som for eksempel rullestol eller rollator, skal dette informeres til os når rejsen bookes. Se vores kontakt information her. 

Der er tre grader af assistance som kan bestilles afhængig af hvor mobil du er:

  • Hvis du er i stand til at gå korte strækninger
  • Hvis du ikke er i stand til at gå på trapper.
  • Hvis du ikke kan gå overhovedet.

Passagerer som ikke kan gå skal følges af en ledsager som kan hjælpe. Egen rullestol efterlades ved check-in hvorefter man får en tildeldt, samt assistanceservice fra check-in til flyet.
Assistancepersonalet hjælper til ved ombord og afstigning af flyet.

Pakkerejse med charterfly
Du kan bestille assistancen når du bestiller din rejse. Hvis du allerede har bestilt rejsen kan du gøre dette via myTUI eller ved at kontakte vores kundeservice.

Pakkerejse med rutefly
Kontakt vores kundeservice for at bestille assistance i lufthavnen.

Læs mere om at rejse med specielle behov her.

Må jeg tage min elektriske kørestol med?

Mange flyselskaber kan kun medbringe et begrænset antal elektriske rullestole per flyvning grundet vægt og pladsbegrænsninger. For at vi skal kunne bestille plads til din elektriske rullestol skal vi informeres om rullestolens model, vægt og dimensioner. 
Informer os også hvis du rejser med medicinsk udstyr. Hvis rejsen er bestilt inden for 45 dage af afrejse, så skal TUI informeres straks.
For at informere os om ovenstående, bedes du udfylde formularen som findes her.

Hvis du vil bestille en specifik plads på flyet vil vi bede dig kontakte det respektive flyselskab. Sikkerhedsregler gør dog at ikke alle pladser er tilgængelige for alle. For eksempel er det ikke tilladt for gæster der med handikap eller som behøver assistance, at sidde ved nødudgange.
Du kan læse mere om forholdsregler ved specielle behov her.

Der er internationale love og regler for hvor mange gæster der må være per fly med handicap. Derfor er det vigtigt at du informerer TUI hvis du har specielle behov.
På flyet bliver man betragtet som en person med specielle behov, hvis man ikke er i stand til at tage sig hurtigt til en nødudgang uden assistance, selv hvis man har en ledsager med sig.

Har du yderligere tanker eller spørgsmål vedr. dette emne er du velkommen til at kontakte os. Kontaktoplysninger finder du her. 

Kategorier

Tjek kategorierne nedenfor for at finde svar på dit spørgsmål.

Fandt du ikke svar på dit spørgsmål?

Vi er her for at hjælpe! Både med at bestille en rejse, med spørgsmål der skulle opstå i forbindelse med rejsen eller efter rejsen. Her kan du finde vores åbningstider og kontaktoplysninger.

Kontakt os