Allergi

At rejse med allergi eller madintolerance

På hotellet

Specielle fødevarer såsom glutenfri eller laktosefri kost, kan være svært at finde i nogle lande, hvor det ikke er så almindeligt med allergi som i Danmark. I Asien er der generelt en masse nødder og peanuts i maden. Fisk og skaldyr er også et fælles krydderi i mange lande, selv de gange du ikke bestiller skaldyrsretter. På de hoteller vi samarbejder med og på de restauranter og butikker, der findes på rejsemålet, kan det være svært for personalet at forstå, hvor vigtigt det er, at en person der er allergisk ikke indtager føde som han/hun er allergisk overfor. Vi som rejsearranger har meget begrænset påvirkning på tilberedningsmetoder og udvalg af specialmad på de hoteller vi samarbejder med verden over.

Vi anbefaler folk med allergi til at være ekstra forsigtige og opmærksomme ved bestilling af mad, da sproget kan være en barriere. Det kan eksempelvis hjælpe, at medbringe et Cøliaki Forenings oversættelseskort til turen.

Det er vigtigt, at du kontakter vores salgskonsulenter inden rejsen, så vi kan være behjælpelige med dit valg af et velegnet hotel og rejsemål. Det er også vigtigt altid at oplyse på din bestilling, at du ønsker specialkost. Der er dog ingen garanti for, at det vil fungere helt uden problemer.  Informer også hotellet ved ankomsten om allergien, så de kan arrangere et møde med restaurantpersonalet, der så kan gennemgå madudvalget sammen med dig. Vi anbefaler også personer med særlige allergier til at tage kontakt med Guide Online via mail to uger før afrejsen for at afstemme, hvad der er gældende på netop dit hotel og rejsemål.

TUI Family Life

På vores TUI Family Life-hoteller kan de servere en vis form for specialkost. Det handler da primært om specialkost til kunder med glutenallergi, nøddeallergi og laktosintolerance. Vi har sammen med vores TUI Family Life-hoteller et løbende arbejde i gang for at kunne tilbyde specialkost, men vi vil samtidig pointere, at udvalget ikker er lige så omfattende som for ikke-allergikere. Det kan være en god idé at medbringe lidt madvarer hjemmefra, da det nogle gange er svært at finde udenlands. På visse af vores TUI Family Life-hoteller kan du ved ankomsten udfylde et allergikort i receptionen. 

Hvis du har spørgsmål vedrørende specialkost, kan du kontakte nedenstående TUI Family Life-hoteller direkte pr. mail. De fleste af hotellerne på listen kan nås mellem april-november, hotellerne på Gran Canaria nås hele året om og hotellet på Lanzarote mellem oktober-april. Du skriver mailen på engelsk, og hotellet svarer dig så hurtigt som muligt, mandag-fredag.

RejsemålPeriodeHoteller & Email adresse
Alanya apr - okt TUI FAMILY LIFE PASCHA BAY
food.paschabay@tthotels.com
Side apr - okt TUI FAMILY LIFE SEVEN SEAS SIDE
smile.sevenseas@otiumhotels.com
Kreta apr - okt TUI FAMILY LIFE ATLANTICA CALDERA BEACH
allergies_calderabeach@atlanticahotels.com
Kreta apr - okt TUI FAMILY LIFE ATLANTICA CRETA PARADISE
allergies_calderaparadise@atlanticahotels.com
Kos apr - okt TUI FAMILY LIFE ATLANTICA CLUB MARMARI BEACH
allergies_marmaribeach@atlanticahotels.com
Cypern apr - okt TUI FAMILY LIFE ALTHEA BEACH
althea@louishotels.com
Cypern apr - okt TUI FAMILY LIFE NAUSICAA BEACH
v.constantinides@louishotels.com
Gran Canaria hele året TUI FAMILY LIFE PLAYA FELIZ
playafeliz@nordotel.com
Gran Canaria hele året TUI FAMILY LIFE TRES VIDAS
bahia.feliz@nordotel.com
Gran Canaria hele året TUI FAMILY LIFE LAS PITAS
bahia.feliz@nordotel.com
Gran Canaria hele året TUI FAMILY LIFE ORQUIDEA
bahia.feliz@nordotel.com
Mallorca april-oktober TUI FAMILY LIFE ALCUDIA PINS
direccion@alcudiapins.com
Rhodos apr - okt TUI FAMILY LIFE ATLANTICA AEGEAN PARK
allergies_aegeanpark@atlanticahotels.com
Samos apr - okt TUI FAMILY LIFE DORYSSA SEASIDE RESORT
reservations@doryssa.gr
Sardinien april-oktober TUI FAMILY LIFE BAIA DI CONTE
info@baiadiconte.com
Lanzarote okt - apr TUI FAMILY LIFE FLAMINGO BEACH
flamingo@nordotel.com

På flyrejsen

Som allergiker har du, for de allerfleste flyselskabers vedkommende, mulighed for at bestille en vis form for specialmad ombord. Dette gælder kun flyrejsen, da det ikke er oplyst overfor hotellet om du har bestilt specialkost på flyet. Specialmad på flyet består af en anden menu end de øvrige passagerer, og tilgang til brød er normalt begrænset. Ved bestilling af specialmad, serveres samme måltid for voksne og børn. Gå ind på det pågældende flyselskabs hjemmeside for yderligere oplysninger.

Vi kan desværre ikke garantere, at vores flyvninger er nøddefrie. Hvis du har en luftbåren allergi af en slags, skal du vide, at flyselskabet aldrig kan kontrollere, hvad de andre passagerer har med sig af snacks/mad ombord. Det kan også være svært for flyselskabet at ændre i en forudbestemt menu for en vis flyvning på grund af, at en passager har en luftbåren allergi. Oplys altid om luftbårne allergier til flyselskabet i god tid inden afrejsen, og bed om en skriftlig bekræftelse på, at de har modtaget information om din allergi, og om hvad de kan gøre i forbindelse med flyvningen. Sig det også ved både indcheckning og ved ombordstigning . Kabinepersonalet meddeler for visse flyselskabers vedkommende over højttaleren, at der findes allergikere ombord. Hav altid din allergimedicin samt en eventuel lægeerklæring med i din håndbagage. Lægeerklæringen skal i visse tilfælde fremvises ved sikkerhedskontrollen.

Dyreallergi

Vi vil gøre peldsyrsallergikere opmærksom på, at løsgående hunde og katte forekommer på mange rejsemål og hoteller i hele verden. Det er helt udenfor vores kontrol som rejsearrangør. Selv om flere hoteller gør alt for at begrænse områderne med løsgående hunde og katte, kan vi aldrig garantere, at du ikke møder nogle af disse på hotelområdet i din ferier.