Information til dig som har specielle behov før og under rejsen

Vi har et stort ønske om at alle vores rejsende skal have en så god oplevelse som muligt. Vi ved, at hvis man som rejsende har en funktionsnedsættelse,  er det vigtigt at få et hotel som er godt fremkommeligt og at flyrejsen også skal være behagelig.

På disse sider har vi samlet en masse information til dig som rejsende. Vi anbefaler at du læser informationen igennem og kontakter os, hvis du har spørgsmål som du ikke kan finde svar på. Så er du velkommen til at kontakte vores kundeservice.

 

Assistance i lufthavnen

I forbindelse med afrejse og ankomst til lufthavnen er der lufthavnspersonale, som er tilgængelig med transport til gate i form af bærehjælp og kørestolsassistance. Det er dog vigtigt at du ved bestilling af rejsen gør os opmærksom på, at du har behov for assistance, så vi kan give korrekt information til lufthavnens personale. 

Specialbagage/udstyr/medicin på flyrejsen

Hvis du har behov for at medbringe specialudstyr på flyrejsen, skal vi vide besked senest 48 timer før afrejse. Det kan f.eks. være, hvis du skal medbringe en manuel kørestol, ikke sammenklappelig eller en elektrisk kørestol.  Men også øvrige medicinske hjælpemidler, som f.eks. iltflasker, c-pap maskiner, eller narkotisk/stærk medicin. Hvis du har en luftbåren allergi, er det også vigtig at flyselskabet får denne information. Flyselskabet skal godkende dette inden flyrejsens start.

Når du bestiller din rejse gennem TUI, sørger vi for at formidle kontakten til flyselskabet. Vi er mellemleddet i denne kommunikation mellem dig som rejsende og flyselskabet. Du vil derfor også få en bekræftelse fra os, når flyselskabet har modtaget al nødvendig information.
Du bedes venligst udfylde skemaet her.

Kørestole og rollatorer som kan foldes sammen, kan transporteres som inchecket specialbagage og behøver ikke at forudbestilles inden check-in. Kørestolen skal dog foldes sammen ved indtjekningsskranken, hvor du også afleverer den almindelige bagage. Derefter får du lov til at låne en af kørestolene som står i lufthavnen og den kan du anvende frem til gaten.

Siddeplads ombord på flyet

Visse flyselskaber har af sikkerhedsmæssige årsager, restriktioner for, hvilke pladser man må sidde på, hvis man har nedsat funktion. Det er derfor meget vigtigt, at du informerer os om, hvilken form for funktionsbesvær eller handicap du har.

Funktionsbesværede omfatter også døve, blinde, eller personer der som følge af alderdom har behov for assistance for at komme til og fra flyet. En passager anses som funktionsbesværet, hvis personen ikke kan komme frem til en nødudgang hurtigt og uden hjælp.

Vi vil også gøre dig opmærksom på, at de fleste af vores fly, tilbyder dig som kunde, at forudbestille din plads ombord på flyet mod betaling. Hvis du ikke forudbestiller din plads på flyet, vil du, så vidt det er muligt, blive placeret sammen med dem du rejser sammen med. Det er vigtigt at pointere, at hvis mange rejsende har forudbestilt pladser, så vil man blive placeret sammen med sit rejseselskab, så godt det nu er muligt. Hvis du har funktionsbesvær og mener det er vigtigt at du sidder ved siden af dit rejseselskab, skal du sørge for at give os denne information ved bestilling af rejse. Hvis du har behov for medicinsk indtag under rejsen, vil vi sørge for at du bliver placeret ved siden af dit rejseselskab uden omkostning. 

Transfer

Sammenfoldede manuelle kørestole kan godt komme med i vores transferbusser på rejsemålet. Vær opmærksom på at vi ikke på forhånd ved hvilken bus (højde+ bredde). Vores rejseledere vil på grund af skaderisikoen ikke være behjælpelige med at løfte eller bære en person med nedsat funktion, ombord på bussen. Alle passagerer må selv sørge for at komme ombord på bussen ved hjælp fra sit rejseselskab.
Hvis du bestiller privat transfer gennem selve rejsebestillingen, vil transportmidlet ikke være tilpasset en kørestol og der er ingen garanti for at den tager større bagage, end almindelige kufferter.

Hvis du har behov for et andet transfer alternativ, kan du udfylde denne formular for specialtransfer. Dette gælder også hvis du skal have transport til en elektrisk kørestol eller specialudstyr, som ikke kan sammenfoldes. Ved bestilling af specialtransfer vil der ofte være en højere pris, end ved almindelig bustransfer. Den nøjagtige pris for transporten får du på forespørgsel.
Vær opmærksom på, at der ikke findes specialtransfer på alle rejsemål.

Hotel

En af de vigtigste dele af din ferie er hotellet. Vi beder dig derfor være ekstra omhyggelig, når du vælger det sted du vil bo. Er der gode faciliteter på området og på hotelværelset, som vil leve op til dine forventninger og opfylde de behov som du har? Hvis du er i tvivl, skal du endelig ringe til vores kundeservice.

Hoteller og lejligheder på rejsemålene har yderst sjældent værelser, der er tilpasset mennesker med funktionsbesvær. De hoteller vi tilbyder er godkendte efter lokal standard, og adgang til alle faciliteter kan ikke garanteres.

I forbindelse med bestilling af rejsen bedes du gøre os opmærksom på dine handicap, uanset om de er synlige eller skjulte. Ved bestilling hos en sælger er det muligt at få oplyst om rejsemålets egnethed, samt dørmål og tilgang til ramper m.m. på de respektive hoteller. Oplys så nøje som muligt, hvilke specifikke krav dit handicap stiller til en vellykket ferie.

Specielle, bekræftede ønskemål skal noteres på billetten. 

Hotellerne kan være beliggende i områder, der ikke egner sig til for eksempel kørestole eller personer med nedsat førerlighed. Det kan være kuperet med begrænset fremkommelighed, høje fortove, og der kan mangle ramper til strande og restauranter.

Vi fraråder fysisk eller psykisk funktionsnedsatte personer at bestille uspecificerede rejser, da man på forhånd ikke ved hvor hotellet ligger eller ser ud.

Under hotelfakta på de respektive hotelsider finder du specifik information om hotelværelset, -lejligheden og faciliteterne. For at gøre det så let som muligt, har vi her samlet en oversigt over de hoteller, der vil give dig den bedst mulige oplevelse. Se udvalget her.