Forsinket, bortkommen eller skadet bagage

Hvis din bagage kommer på afveje eller beskadiges under flyvningen, skal du lave en PIR-rapport (Property Irregularity Report) inden du forlader lufthavnen.

  • Rapporten sendes til TUI, hvis du er rejst med TUI-fly eller med Thomson Airways. Rejste du med et andet flyselskab, skal du sende rapporten til det pågældende selskab for eventuelle erstatningskrav.
  • Du skal sørge for, at få den originale PIR-rapport, dine bagagetags (kvitteringen), da dette kræves af flyselskaberne som bilag ved eventuel erstatning.

Erstatning for skadet eller bortkommet bagage er begrænset. Skadet bagage skal der indgives skriftlig reklamation til flyselskabet på, indenfor 7 dage, og forsinket eller bortkommet bagage indenfor 21 dage.

Hvis du har mistet egendele på rejsemålet, skal dette meddeles til TUI senest 7 dage efter hjemkomst.

Erstatningsansvar
Montrealkonventionen regulerer og begrænser transportørens/flyselskabets erstatningsansvar for bagage der er ødelagt, beskadiget, mistet eller forsinket.
Du kan læse mere om den her